Att vara barn på Blåkulla
På Blåkulla strävar vi och arbetar mot att alla barn ska känna tillit till sin förmåga. Att få vara delaktig och ha inflytande över sin vardag skapar förutsättningar för trygga, självständiga, självsäkra och ödmjuka barn.
Barnens intressen, tankar och erfarenheter ligger till grund för utformningen av undervisningen vilket skapar en mer hållbar och varierad inlärning.
Undervisningen tar stor plats under dagen både den planerade och den spontana. Vi arbetar projekterande och bedriver undervisningen på gården, i närmiljön och i skogen för att på så sätt skapa positiva utomhusvistelser. På Blåkulla får barnen tidigt en relation med naturen och ges möjlighet att följa årstidsutvecklingen på nära håll.
Den fria leken har en central roll på Blåkulla. I leken utvecklar barnen fantasi, föreställningsförmåga, kreativitet, konflikthantering, språkutveckling, regler samt ett givande och tagande.
Vad våra barn säger om Blåkis
Det finns massa saker att göra, man kan göra vad man vill i pysselstugan, sandlådan och klätterställningen

Nils
Jag älskar att gå på utflykter!

Truls
Jag tycker om att det finns så mycket bra kompisar och roliga saker att leka med!

Elsa
Det bästa är att leka och äta mat.

Lykke
Livet på Blåkis i bilder
Våra avdelningar och grupper
På Blåkulla jobbar vi som en förskola. För att få till den bästa undervisningen för barnen delar vi in dem och pedagogerna i två avdelningar; Koltrastar och Hackspettar, främst under projekttid. Vi har även delat in dem i fem åldershomogena grupper; Nypon, Kastanjer, Kottar, Löv och Svampar.

Koltrastar
Här går våra lite yngre barn som är mellan 1-2 år.

Hackspettar
Här går våra äldsta barn som är mellan 3-5 år.