Pedagogik

Vår pedagogik och arbetssätt

Vi inspireras av utomhuspedagogik. Under vår, sommar, höst bedriver vi vår verksamhet helt och hållet utomhus. Under vintern varieras utomhus-vistelse med inomhusvistelse beroende på väder och vind. Vår inställning är att allt du kan göra inomhus kan du även göra utomhus vilket gör att vår verksamhet ständigt utvecklas för att kunna möta barnens behov.

Utevistelsen har många positiva effekter – både fysiskt och psykiskt. Utevistelse skapar rörelse, på Blåkulla vill vi att barnen vänjer sig med att vara utomhus och röra på sig. Att röra på sig ger förstås bättre hälsa, men att vara utomhus stimulerar också kreativiteten, förbättrar koncentrationen och ökar samarbetsförmågan.

Vi låter barnen utforska naturen med alla sina sinnen och hela kroppen. Att uppleva med alla sinnen gör man bäst där sinnesintrycken är flest, utomhus. Ju fler sinnen som används för att ta in ny kunskap desto mer hållbar blir den, barnen lär med andra ord med kroppen.

Vår förhoppning när barnen slutar på Blåkulla är att de får med sig en glädje att vara utomhus och att valet att vara utomhus är självklart.

Våra byggstenar

På Blåkulla har vi fem byggstenar som ligger till grund för allt vi gör:

Vi-känsla

Att känna samhörighet gör oss till starka, modiga och trygga individer. Att våga anta en utmaning eller säga vad man tycker kräver en trygg miljö. Detta är någonting som vi tycker är enormt viktigt på bästa Blåkulla. Vi vill ha högt till tak, stark tilltro till varandra och känna gemenskap i hela kooperativet. På bästa Blåkulla har vi grundat ett uttryck som heter ”Blåkisstyle” man kan tänka sig det som en beteende kod för hur vi vill att alla ska vara mot varandra dvs inbjudande, snälla, öppna för olikheter och generösa. Vi gör det där lilla extra för varandra i alla led för att skapa en så gemytlig miljö som möjligt för barn, personal och vårdnadshavare – alla ska trivas!

Självkänsla

Att peppas och uppmuntras är någonting vi tror mycket på. Att få utmanas i olika svårigheter och till slut bemästra en färdighet gör att individen växer. Att känna stolthet över sig själv och lita på sin egen förmåga för att tillslut kunna säga Jag kan! Är någonting som vi tror att barn mår bra av och som gör att självförtroendet växer.

Självständighet

Vi vill ge barnen på bästa Blåkulla förutsättningar att själva utforska, fatta egna beslut och ta ansvar eftersom det främjar självständigheten och hjälper dem att växa som individer. Att få känna delaktighet över sin egen dag och sitt eget välmående tror vi ger lyckliga barn, vem blir inte glad av att sätta på sin egen vante tex?

Kämparglöd

En av de viktigaste uppgifterna som vi pedagoger på Blåkulla har är att hela tiden tro på barnen och att ge det där lilla extra stödet i orken att fortsätta kämpa för att lyckas. Ett verbalt stöd som att någon säger ”jag tror på dig” eller ”jag vet att du kan” kan ge den där lilla extra kicken för att lyckas. Detta beteende smittar av sig till barngruppen och ofta hörs det hejarrop när vi rör oss ute i vår närmiljö eller peppande kommentarer på gården.

Starkt ledarskap

Att stå i centrum är någonting som är bra att kunna. Att redan från tidig ålder få utmanas i olika ledarskaps övningar och att prata inför andra tror vi hjälper barnen att känna sig bekväma i dessa situationer även i framtiden. Vi tror också att det är viktigt att barn vågar stå upp för sin egen åsikt och kan stärkas och känna glädje i att uttrycka sina tankar.