Klagomål

Klagomål

Rutiner för klagomålshantering
Enligt skollagen ,4 kap. 8§, skall Huvudmannen ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. När huvudmannen har tagit emot ett klagomål ska huvudmannen bekräfta detta, skyndsamt göra den utredning som behövs för att kunna hantera klagomålet och återkoppla till den som har framfört klagomålet. Huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för klagomålshanteringen och aktivt verka för att rutinerna är kända bland vårdnadshavare och personal.

Klagomål ger oss möjlighet att rätta till eventuella brister i verksamheten. Det är ett viktigt led i arbetet med att utveckla både vår utbildning och vårt kvalitetsarbete.

Du kan lämna ditt klagomål nedan:

Formulär för att lämna klagomål

    Så här lämnar du ett klagomål:
    Klagomål lämnas till förskolans ordförande och huvudman. Enklast är att skicka ett mail till huvudman(@)blakulla.nu. Skriv ”klagomål” i rubriken.
    Du har rätt att vara anonym, men vi kan då av förklarliga skäl inte återkoppla hanteringen av klagomålet till dig.

    Ditt klagomål bör helst innehålla:
    – Ordet ”klagomål” i rubrik eller text
    – Namn och kontaktuppgifter till klagomålslämnaren
    – Beskrivning av klagomålet
    – Vem/vad det berör
    – Förslag på lösning

    Vad händer efter jag lämnat mitt klagomål?
    1. Huvudmannen kommer bekräfta inkommet klagomål (om du inte valt att vara anonym)

    2. Därefter kommer det genomföras en utredning för att hantera klagomålet

    3. Slutligt återkopplas till klagomålslämnaren efter att klagmålet har hanterats (om du inte valt att vara anonym)

    Om du inte är nöjd med huvudmannens hanteringen av ditt klagomål kan du göra en anmälan vid misstanke om missförhållanden till Lidingö Stad, lärande- och kulturförvaltningen

    Fler sätt att lämna klagomål
    Vid sidan här finner du ett kontaktformulär för att lämna dina klagomål och synpunkter.